Menu
Zemianska Olča
Obec Zemianska Olča
Zemianska Olča
Obec Zemianska Olča

S čím Vám
môžeme pomôcť

rozšírené vyhľadávanie

ZEMIANSKA OLČA je väčšia obec s 2 300 obyvateľmi, ležiaca v juhovýchodnom cípe Žitnoostrovskej roviny neďaleko Dunaja, medzi Komárnom a Dunajskou Stredou. Leží v nadmorskej výške 113 m..
Zobraziť viac o obci →

Infromácie pre verejnosť podľa zákona č. 42/1994 o civilnej ochrane obyvateľstva

.

INFORMÁCIE  PRE  VEREJNOSŤ

(podľa §15a zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov )

 

 

Obecný úrad v Zemianskej Olči v súlade s § 14, ods. 1 písm. p) a § 15a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov zverejňuje dňom 01.05.2017 na svojej internetovej stránke informácie pre verejnosť, ktoré zahŕňajú:

1) informácie o zdroji ohrozenia,

2) informácie o možnom rozsahu mimoriadnej udalosti a následkov na postihnutom

    území a životnom prostredí,

3) nebezpečné vlastnosti a označenie látok a prípravkov, ktoré by mohli spôsobiť

    mimoriadnu udalosť,

4) informácie o spôsobe varovania obyvateľstva a o záchranných prácach,

5) úlohy a opatrenia po vzniku mimoriadnej udalosti

6) podrobnosti o tom, kde sa dajú získať ďalšie informácie súvisiace s plánmi ochrany

    obyvateľstva v rámci územného obvodu,

7) odkaz na obmedzenia vyplývajúce z ochrany dôverných informácií a utajovaných

    skutočností.

                         

Mimoriadnou situáciou sa rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, ktorá je vyhlásená podľa tohto zákona; počas nej sa vykonávajú opatrenia na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.

Na účely zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane sa mimoriadnou udalosťou rozumie živelná pohroma, havária, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa alebo teroristický útok, pričom:

 

a) živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok,

 

b) havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok,

 

c) katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie.

 

d) Ohrozenie je obdobie, počas ktorého sa predpokladá nebezpečenstvo vzniku alebo rozšírenia následkov mimoriadnej udalosti.

 

Ohrozenie verejného zdravia II. stupňa nastáva, ak je potrebné prijať opatrenia podľa osobitného predpisu (§ 6 až 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov) pri:

a) radiačnej nehode alebo radiačnej havárii,

b) výskyte prenosného ochorenia, podozrení na prenosné ochorenie alebo podozrení na úmrtie

    na prenosné ochorenie nad predpokladanú úroveň,

c) uvoľnení chemických látok ohrozujúcich život, zdravie, životné prostredie a majetok alebo

d) úniku mikroorganizmov alebo toxínov z uzavretých priestorov.

 

 

 

 

1  INFORMÁCIE O ZDROJOCH OHROZENIA

 

 

  1. ŽIVELNÉ POHROMY

 

1.1.1 Mimoriadne javy poveternostného a klimatického charakteru

 

a) zvýšenie hladiny podzemných vôd a povrchové záplavy

 

Zdroje:

Dlhotrvajúce výdatné dažde a/alebo masívnejšie topenie snehov spôsobujú zvýšenie hladiny spodných vôd, prípadne vytváranie povrchových záplav na teréne a komunikáciach.

 

Možný rozsah MU a následky na postihnutom území a životnom prostredí:

V prípade dlhotrvajúcich výdatnejších zrážok alebo masívnejšieho topenia snehu môžu na území obce vznikať povrchové záplavy, ktoré ohrozujú tak rodinné domy ako aj miestne komunikácie.

 

 

 

 

2. informácie o možnom rozsahu mimoriadnej udalosti  

    a následkov na postihnutom území a životnom  

    prostredí

 

Pri analýze ohrozenia obce  sa uvažuje so vznikom havarijnej udalosti spojenej s únikom chlóru hlavne pri manipulácii s fľašami s chlórom, alebo pri ich poškodení aj počas prevádzky, či pri skladovaní. V takomto prípade je možné predpokladať, že unikne celý objem fľaše za veľmi krátky čas. Ako najhorší predpokladaný havarijný scenár bol pri analýze ohrozenia hodnotený havarijný scenár spojený s únikom 100 kg kvapalného chlóru z dvoch tlakových fliaš a jeho okamžité odparovanie (odparí sa do 1 min.). Následky rozptylu pár chlóru budú rôzne v závislosti na poveternostných podmienkach.  V nasledujúcej tabuľke č.1 sú uvedené možné vzdialenosti dosahu jednotlivých koncentrácií pár chlóru v závislosti na poveternostných podmienkach.

 

 

 

 

 

 

Tab. č.1 Únik kvapalného chlóru pri jednorazovom úniku z fľaše s chlórom

 

Dosah jednotlivých koncentračných profilov

Stabilita atmosféry

1F

2D

4C

Vzdialenosť pre LC50 (5 min, 615 ppm) v smere vetra [m]

299

208

184

Vzdialenosť pre LC50 (10 min, 435 ppm) v smere vetra [m]

-

-

-

Vzdialenosť pre ERPG-3 (20 ppm) - v smere vetra [m]

989

1100

1100

Vzdialenosť pre IDLH (10 ppm) - v smere vetra [m]

1300

1400

1500

Vzdialenosť pre NPEL hraničný (0,5 ppm) - v smere vetra [m]

-

-

-

Vzdialenosť pre koncentráciu čuchového prahu (0,7 ppm) - v smere vetra [m]

> 2500

> 3000

> 2800

 

Charakteristika uvádzaných tried stability počasia:

 

  1.  1 F – rýchlosť vetra 1 m/s v 10 m nad zemou, 75% relatívna vlhkosť vzduchu, oblačnosť číslo 5 a priemerná teplota 25° C, F – veľmi stabilné podmienky
  2.   2D  – rýchlosť vetra 2 m/s  v 10 m nad zemou, 75% relatívna vlhkosť vzduchu, oblačnosť číslo 5 a priemerná teplota 20° C, D – neutrálne podmienky
  3.   4C  – rýchlosť vetra 4 m/s v 10 m nad zemou, 75% relatívna vlhkosť vzduchu, oblačnosť číslo 5 a priemerná teplota 20° C, C – mierne  nestabilné podmienky

 

 

Charakteristika jednotlivých koncentračných profilov:

 

  1. IDLH ( Immediately Dangerous to Life or Health )  - je skratka pre Okamžite nebezpečná pre zdravie alebo smrteľná. Predstavuje koncentráciu ako maximálnu expozíciu danej chemickej látky na pracovisku, v ktorej človek môže zotrvať 30 minút bez neprijateľných symptómov alebo nevratného poškodenia zdravia.
  2. LC50  -  je taká koncentrácia, pri ktorej uhynie 50% populácie vystavenej nepriaznivým vplyvom (počítalo sa pre 5 a 10 minútovú expozíciu).
  3. ERPG-3 -  predstavuje maximálnu koncentráciu zložky (nebezpečnej látky) vo vzduchu, pri ktorej sa predpokladá, že skoro u všetkých osôb vystavených nižšej koncentrácii po dobu 1 hodiny nebudú pozorované zmeny ohrozujúce život.
  4. Koncentrácia čuchového prahu – najnižšia koncentrácia nebezpečnej látky zistiteľná čuchom

 

Grafické znázornenie dosahu koncentrácií IDLH a ERPG-3 na mape je uvedené na obrázku  č. 1.

 

 

 

 

 

 

 

3. nebezpečné vlastnosti a označenie látok a   

    prípravkov, ktoré by mohli spôsobiť mimoriadnu  

    udalosť

 

CHLÓR (SK), CHLORINE (EN), CAS číslo: 7782-50-5CL2

1) Základné informácie

 

Číslo látky (UN-kód, spodné číslo oranžovej tabuľky): 1017

Zdravie:!!! Veľmi nebezpečná látka! Dýchací prístroj a úplný  ochranný odev nutný !

Požiar : Nehorľavá látka

Reakcia:! Látka je pri zahriatí nestála. Používajte ochranné  prostriedky !

Číslo nebezpečnosti (Kemlerov kód): 266 (2-plyn, 66- veľmi jedovatý)

2) Vlastnosti

Bod varu(oC): -34

Miešateľnosť s vodou : 0,07 hmotn.%

Hustota (voda=1) 1: 1,4 pri 6 bar

Molekulová hmotnosť : 70,90

Teplota vzplanutia (oC): nehorľavá látka

Filter dýchacieho prístroja: B

Chlór je žltozelený, štipľavo zapáchajúci, jedovatý, žieravý, nehorľavý plyn. Je veľmi reaktívny. S mnohými prvkami reaguje za vzniku plameňa. Napadá kovy. S vodíkom tvorí traskavý plyn, ktorý pri prívode tepla a svetla exploduje. Plyn sa len nepatrne rozpúšťa vo vode.

Vyskytuje sa ako stlačený alebo skvapalnený v tlakových fľašiach, sudoch alebo cisternách. V kvapalnom stave je svetlý, bezfarebný. Po uvoľnení rýchlo prechádza do plynného stavu. Pri rozpínaní chlóru sa rýchlo tvorí veľké množstvo chladnej hmly. Plyn a hmla sú ťažšie ako vzduch.

Po inhalačnej expozícii sa objavuje kašeľ, bolesti na prsiach, zvracanie (v niektorých prípadoch krvavé), pocit dusenia a bolesti hlavy. Nadýchanie sa chlóru vedie k poleptaniam dýchacích ciest a pľúc. Je možný pľúcny edém, ktorý môže vzniknúť s oneskorením až 2 dní. Vyvoláva poleptanie očí a podráždenie kože, až po tvorbu pľuzgierov. Pri styku so skvapalnenou formou sa môžu vyskytnúť omrzliny.

Nad hladinami vôd sa môžu vytvárať jedovaté leptavé zmesi. Chlór reaguje s mnohými anorganickými a organickými látkami spravidla za uvoľnenia tepla. Organické látky môžu v plynnom chlóre horieť. Z biologického hľadiska má látka vysokotoxické účinky na vodu. Je nebezpečná najmä pre ryby a vodné organizmy. S vodou tvorí toxické zlúčeniny aj napriek riedeniu.

 

3) Skladovacie a prepravné podmienky

Pri uvoľňovaní plynu sa tvorí veľké množstvo studenej hmly a jedovaté, leptavé zmesi, ktoré sa ďalej rozširujú. Hmla je ťažšia ako vzduch. Látka sa nepatrne rozpúšťa vo vode. Nad hladinou sa tvoria jedovaté a leptavé zmesi. Látka reaguje pri kontakte s mnohými anorganickými a organickými látkami, spravidla s uvoľňovaním tepla. Čistý chlór nekoroduje oceľ pri normálnych teplotách. Vo vlhkom prostredí napadá chlór oceľ a mnohé ďalšie látky. Vhodné materiály pre nádrže: monel, sklo, keramika - pre vlhký  a vodu obsahujúci chlór,  oceľ, nerez. oceľ - pre bezvodý chlór. Organické látky môžu v plynnom chlóre horieť. Niektoré horľavé látky tvoria s chlórom výbušné zmesi, napr. vodík. Oceľové fľaše s chlórom a sudy nezahrievať nad 40 C.

4) Zdravotné ohrozenie

Nadýchanie plynu vedie k ťažkým poleptaniam dýchacích ciest a pľúc. Je možný pľúcny edém. Edém pľúc môže vzniknúť s omeškaním až 2 dní. Po nadýchaní plynu je preto v každom prípade nevyhnutné vykonať lekárske vyšetrenie. Plyn vyvoláva ťažké poleptanie očí a podráždenie kože až po tvorbu pľuzgierov. Pri styku s tekutinou sa môžu vyskytnúť omrzliny. Príznaky: Pálenie a bolesti očí, slizníc nosných a hltanových a kože. Tvorba pľuzgierov. Dráždenie na kašeľ, záchvaty dusenia.

Krátkodobý účinok: koncentrácia 0,1% po dobu 10 min. pôsobí smrteľne.

5) Prvá pomoc

Preniesť postihnutých na čerstvý vzduch, uložiť do kľudnej polohy, uvoľniť tesné súčasti odevu. Pri zástave dychu okamžite zaviesť umelé dýchanie alebo dýchanie pomocou prístroja, popr. priviesť kyslík Zasiahnuté časti odevu, topánky, pančuchy okamžite vyzliecť a odstrániť. Postihnuté miesta na tele opláchnuť vodou a potom pokryť sterilným  obväzom.  Pri zasiahnutí očí premývať okamžite 10-15 min. vodou. K tomu účelu roztvoriť palcom a ukazovákom očné viečka a nechať pohybovať okom na všetky strany. Privolať lekára. Zranených nenechať prechladnúť. Postihnutých transportovať v ľahu. Pri nebezpečenstve straty vedomia uložiť a transportovať v stabilizovanej polohe na boku.

Taktiež pri poskytovaní prvej pomoci nosiť úplné ochranné obleky.

6) Lekárske ošetrenie, pokyny pre lekára

Symptomatická liečba. Ak príde k zasiahnutiu očí, vykonať ihneď dôkladný výplach. Ihneď vyžiadať pomoc očného lekára! Pri podráždení dýchacích ciest dať vdychovať každých 10 min. 5 zdvihov aerosolového dávkovača s Dexamethasonom (Auxison dos. aerosol) do vymiznutia potiaží. Pozor na možnosť vzniku edému pľúc po dobe latencie (často s nepatrnými príznakmi) až do 2 dní. Ako profylaxiu dať vdychovať, aj keď príznaky chýbajú, každých 10 min. 5 zdvihov aerosolu s Dexamethasonom (Auxison dos. aerosol), celkom asi 3x. Aj pri nepatrných príznakoch každých 10 min. 5 zdvihov až do vymiznutia príznakov, najmenej však do vypotrebovania 1 balenia. K tomu event. podať Prednison i.v. 250 mg ihneď až do 1000 mg 1. deň, mierne znižovať dávky 2. a 3. deň. Prísny kľud na lôžku! Protiinfekčná profylaxia! Podľa potreby podávať kyslík. Ľudský albumín 20%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. informácie o spôsobe varovania obyvateľstva a   

    o záchranných prácach

 

Informačný systém civilnej ochrany tvorí hlásnu službu a informačnú službu civilnej ochrany, pričom :

 

a) hlásna služba zabezpečuje včasné varovanie obyvateľov a vyrozumenie osôb

    činných pri riešení následkov mimoriadnej udalosti a obcí o ohrození alebo o vzniku

    mimoriadnej udalosti,

b) informačná služba zabezpečuje zber, spracovanie, vyhodnocovanie a poskytovanie  

    informácií.

 

 

 

 

Varovanie obyvateľstva sa vykonáva varovnými signálmi

 

 

 

Varovné signály a signál „Koniec ohrozenia" sa následne dopĺňajú hovorenou informáciou prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov.

Preskúšanie prevádzkyschopnosti systémov varovania obyvateľstva sa vykonáva dvojminútovým stálym tónom sirén po predchádzajúcom informovaní obyvateľstva o čase skúšky prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov. Koordináciu preskúšavania týchto systémov vykonáva Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.

Varovanie obyvateľstva v obci je zabezpečované obcou 1 elektromotorickou sirénou typu DS977, ktoré sú umiestnené na budove obecného úradu. Po obdržaní informácie o ohrození územia obce na obecnom úrade budú v obci spustené sirény kolísavým tónom po dobu 2 minút. Po jeho skončení bude v miestnom rozhlase oznámené :

 

  • deň a hodinu vzniku ohrozenia,
  • údaje o zdroji a druhu ohrozenia
  • údaje o veľkosti ohrozeného územia
  • základné pokyny pre obyvateľstvo

 

V prípade výpadku elektrického prúdu bude varovanie vykonané náhradnými prostriedkami (vozidlom obecného úradu s ručným megafónom). Varovanie môže byť zároveň vykonávané i vysielaním informácií rozhlasovými a televíznymi stanicami, prípadne i vozidlami policajného zboru SR.

 

Záchranné práce

Záchranné práce sú činnosti na záchranu života, zdravia osôb a záchranu majetku, ako aj na ich odsun z ohrozených alebo z postihnutých priestorov. Súčasťou záchranných prác sú činnosti na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti a vytvorenie podmienok na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti.

Záchranné práce vykonávajú záchranné zložky integrovaného záchranného systému, útvary Policajného zboru a osoby povolané na osobné úkony.

 

Činnosť pri záchranných prácach obsahuje najmä:

 

- varovanie obyvateľstva a vyrozumenie osôb ohrozených mimoriadnou udalosťou a aj

   pri zmenách situácie počas vykonávania záchranných prác,

- vykonanie prieskumu a pozorovania na postihnutom území, ktorého cieľom je

   vyhľadať postihnuté osoby mimoriadnou udalosťou, vyznačiť kontaminované a   

   životu nebezpečné úseky,

- vyslobodzovanie postihnutých osôb z trosiek zničených a narušených budov, vrakov

  dopravných prostriedkov, ochranných stavieb, zo zaplavených priestorov a z  

  horiacich budov,

- prívod vzduchu a vody osobám v zavalených priestoroch a ochranných stavbách,

- individuálnu ochranu osobám v kontaminovanom priestore a ich odsun z tohto

  priestoru,

- poskytnutie prvej predlekárskej pomoci a neodkladnej zdravotnej starostlivosti

  zraneným osobám vrátane odsunu postihnutých do zdravotníckych zariadení,

- lokalizáciu a likvidáciu požiarov ohrozujúcich postihnuté osoby a nasadené sily a

  prostriedky,

- kontrolu kontaminovania a ožiarenia osôb, kontrolu kontaminovania územia,  

   ovzdušia a  budov,

- poskytnutie jódovej a špeciálnej profylaxie,

- hygienickú očistu postihnutých osôb,

- likvidáciu úniku nebezpečných látok a zabránenie ich šíreniu,

- špeciálnu očistu a dezaktiváciu územia, budov, priestorov, dopravných prostriedkov

  a komunikácií nevyhnutných pre činnosť nasadených síl a prostriedkov,

- dezinfekciu, dezinsekciu a deratizáciu územia, budov, priestorov, dopravných

   prostriedkov a komunikácií nevyhnutných pre činnosť nasadených síl a prostriedkov,

- reguláciu pohybu osôb a dopravných prostriedkov na postihnutom území,

- uzavretie postihnutého územia,

- ochranu postihnutých osôb a nasadených síl a prostriedkov pred nepriaznivými

  poveternostnými vplyvmi a následkami mimoriadnej udalosti,

- odsun nezranených osôb z postihnutého územia,

- núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie osôb, ktoré sú následkom mimoriadnej

  udalosti bez základných životných potrieb,

- poskytnutie veterinárnej pomoci postihnutým a ohrozeným zvieratám a vykonanie

  veterinárnej očisty,

- odpojenie poškodených rozvodných sietí a zariadení ohrozujúcich postihnuté osoby,

  nasadené sily, prostriedky a majetok,

- pozorovanie postihnutého územia a kontrolné merania,

- spevňovanie alebo strhávanie poškodených stavieb, budov a konštrukcií

  ohrozujúcich postihnuté osoby a nasadené sily a prostriedky, 

- uvoľňovanie zahataných vodných tokov,

- uvoľňovanie určených cestných komunikácií a železničných tratí, vytvorenie

  priechodov a prejazdov potrebných na vykonávanie záchranných prác a odsun

  postihnutých osôb,

- čerpanie a vypúšťanie vody zo zaplavených častí budov a územia, kde sa vykonávajú

                          záchranné práce,

                        - zachytávanie ropných produktov na vodných tokoch a plochách,

                        - identifikáciu, odsun a pochovávanie usmrtených osôb,

                        - uskladňovanie, odsun a likvidáciu kontaminovaného materiálu a ekologickú asanáciu

                          zvyškov nebezpečných látok,

                        - psychologickú pomoc a duchovnú pomoc.

 

     Záchranné práce po vzniku mimoriadnej udalosti na ČS Jelka spojenej s únikom chlóru budú v závislosti na dobe vzniku mimoriadnej udalosti, poveternostných podmienkach, rýchlosti varovania obyvateľstva po vzniku MU a na dodržiavaní režimových opatrení vyhlásených na území obce obyvateľstvom zahrňovať:

- varovanie obyvateľstva a vyrozumenie osôb

- vykonanie prieskumu a pozorovania na postihnutom území, ktorého cieľom je vyhľadať   

   postihnuté osoby mimoriadnou udalosťou, vyznačiť kontaminované a životu nebezpečné

   úseky,

- poskytnutie prvej predlekárskej pomoci a neodkladnej zdravotnej starostlivosti zasiahnutým

  osobám vrátane ich odsunu do zdravotníckych zariadení,

- individuálnu ochranu osobám v kontaminovanom priestore a ich odsun z tohto priestoru,

- hygienickú očistu postihnutých osôb,

- reguláciu pohybu osôb a dopravných prostriedkov na postihnutom území,

- uzavretie postihnutého územia,

- ochranu postihnutých osôb a nasadených síl a prostriedkov pred nepriaznivými

  poveternostnými vplyvmi a následkami mimoriadnej udalosti,

- odsun nezranených osôb z postihnutého územia,

- pozorovanie postihnutého územia a kontrolné merania,

- psychologickú pomoc a duchovnú pomoc.

 

Koniec ohrozenia bude vyhlásený spustením sirén v obci  stálym tónom po dobu 2 minút. Po odznení sirén bude v miestnom rozhlase vysielaná informácia o ukončení ohrozenia územia obce.

 

 

 

 

 

5. úlohy a opatrenia po vzniku mimoriadnej udalosti

 

Po vzniku MU ktorá svojimi následkami ohrozuje územia obce, bude nasledovať informovanie obecného úradu o tejto skutočnosti od  zdroja informácie, ktorým môže byť koordinačné stredisko IZS Nitra  alebo iná osoba v závislosti od druhu MU a miesta jej vzniku  Po overení informácie vykoná obecný úrad vyhlásenie signálu „Všeobecné ohrozenie“ spustením 2 sirén kolísavým tónom po dobu 2 minút. Po jeho ukončení cestou miestneho rozhlasu bude vysielaná hovorená informácia, v ktorej budú občania informovaní o charaktere MU a obdržia základné pokyny pre obyvateľstvo.

V základných pokynoch sa obyvateľstvo dozvie, či sa má ukryť v domoch a bytoch, utesniť obývacie priestory, zotrvať v režime izolácie a sledovať rozhlas, televíziu a vysielanie miestneho rozhlasu o vývoji situácie alebo vykonať krátkodobú evakuáciu, prípadne vykonať iné režimové opatrenia. Na základe analýzy ohrozenia územia obce nie je pre obec Jelka plánovaná dlhodobá evakuácia. Po vzniku MU spojenej s únikom chlóru bude v prvom rade vykonané varovanie obyvateľstva. Zároveň budú prebiehať opatrenia vykonávané jednotlivými zložkami integrovaného záchranného systému ako je zisťovanie hraníc kontaminovaného priestoru silami CO (skupiny z Krajského chemického laboratória CO Nitra), prípadne i jednotkami radiačnej, chemickej a biologickej ochrany Ozbrojených síl SR. Policajný zbor SR bude vykonávať uzavretie ohrozeného priestoru a Hasičský a záchranný zbor a vozidlá zdravotníckych zariadení (RZP) budú poskytovať prvú pomoc a neodkladnú zdravotnú starostlivosť zasiahnutým osobám vrátane ich odsunu do zdravotníckych zariadení. V prípade potreby bude zabezpečené núdzové ubytovanie a núdzové zásobovanie v plánovaných miestach ubytovania evakuovaných v Základnej škole a v Kultúrnom dome.

      Ďalším opatrením pri vzniku MU, ktorá však neohrozuje obec Jelku, môže byť umiestnenie evakuovaných osôb z obcí Matúškovo a Kajal ohrozených haváriou na vodných stavbách Oravská priehrada a Liptovská Mara. Povinnosť obce Jelka umiestniť v prípade tejto MU evakuované osoby z obcí Matúškovo a Kajal je uložená rozhodnutím ObÚ Galanta. V prípade havárie na uvedených vodných stavbách budú v obci aktivované jednotky CO obce, krízový štáb, štáb CO a evakuačná komisia obce. Obec má plánované zriadenie 6 miest ubytovania pre evakuovaných v objektoch obce a počíta i s ubytovaním evakuovaných osôb v rodinných domoch.

 

Pre prípad mimoriadnej udalosti sú fyzické osoby povinné:

 

                        a) dodržiavať pokyny obvodných úradov, obcí, ako aj iných právnických osôb a

                            fyzických osôb uvedených v § 16 zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane

                        b) riadiť sa ich pokynmi na ukrytie a evakuáciu,

                        c) vykonávať opatrenia na ochranu potravín, vody, zvierat a krmív, ktoré vlastnia

                            alebo sú im zverené,

                        d) plniť úlohy v jednotkách a zariadeniach civilnej ochrany podľa určenia a zaradenia

                            a na plnenie úloh sa vopred pripraviť,

                        e) vykonávať časovo obmedzené práce pre civilnú ochranu súvisiace s bezprostrednou

                            ochranou života, zdravia a majetku,

                        f) poskytnúť vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú,

                        g) poskytnúť potrebné priestory a prostriedky na núdzové ubytovanie osobám

                            postihnutým mimoriadnou udalosťou, ako aj osobám, ktoré vykonávajú záchranné

                            práce.

 

Povinnosti uvedené pod písm. e), f) a g) nie je fyzická osoba povinná splniť v prípade, ak by tým vystavila vážnemu ohrozeniu seba alebo blízke osoby alebo ak jej v tom bránia iné dôležité okolnosti.

 

 

 

6. podrobnosti o tom, kde sa dajú získať ďalšie

    informácie

 

Podrobnosti a ďalšie informácie súvisiace s plánmi ochrany obyvateľstva je možné získať na obecnom úrade alebo na tel. č. 035/7796108

V prípade povodní úlohy a povinnosti orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami na zabezpečenie obyvateľstva pred povodňami sú dané povodňovým plánom, ktorého súčasťou je aj povodňový plán záchranných prác, ktorý má obec ako povodňový orgán ochrany pred povodňami spracovaný a uložený na obecnom úrade.

 

 

 

7. ODKAZ NA OBMEDZENIA VYPLÝVAJÚCE Z OCHRANY

    DôVERNÝCH INFORMÁCIÍ A UTAJOVANÝCH SKUTOČNOSTÍ

 

Vyššie zverejnené informácie sú v súlade so zákonom č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a nevzťahujú sa ne žiadne obmedzenia vyplývajúce zo zákona č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.

 

 

Dátum zvesenia: 12. 6. 2017 Zodpovedá: Správce Webu

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Fotogaléria

Náhodný výber z galérie

Návštevnosť

Návštevnosť:

ONLINE:2
DNES:268
TÝŽDEŇ:907
CELKOM:740311

mobilní aplikace V obraze mobilní aplikace V obraze